REZISERI

 

Zdravo,

Nedavno me je jedan prijatelj pozvao da prisustvujem jednoj manifestaciji u Briselu, 09-09-2007-me, a kojoj je, kao primarni cilj, uspostava totalno nezavisne istrage povodom teroristickog napada na njujorske tornjeve, 11-og septembra, 2001.

Jer, kako vele, postoji jos uvijek mnogo nepoznanica o svim akterima i onom sto se tada desilo.

Najavlju organizatori da ovo nece biti protesti protiv Amerike i americkog naroda vec kao podrska familijama zrtvi napada, i svim gradjanskim inicijativama u USA koji su aktivni u trazenju istine te kojima mediji ne pridaju paznju koju zasluzuju.

Ostali objektivi manifestacije su zahtijevi za odrzavanjem konferencija o alternativnim monetarnim sistemima, te da bi se stavili pod znak pitanja centralne banke, privatnici,….

Posebno je interesantan zahtjev manifestanata kojim se trazi glasanje zakona na europskom nivou po kojem bi se svakom pojedincu ili grupi trebalo zabraniti da direktno ili indirektno ogranicava ili zabranjuje djelovanje na netu ostalima….

Ovdje imamo stranicu organizatora manifestacije :

http://www.virb.com/unitedfortruth

Mi danas necemo o toj manifestaciji.
Mi cemo samo, – uvoda radi – , potrositi par rijeci o 11-om septembru, 2001-ve ; jer, – mislim, stvarno- , postoji nekoliko enigmi koje probudjuju znatizelju.
Posebno, recimo, cinjenica da su se neke od najvecih svjetskih televizijskih stanica, automatski i direktno ukljucile u „prenos" teoristiskih napada….

Kada znamo da je vecina tih TV-medija u rukama privatnika ; kada znamo da za dozvolu ovog ili onog snimanja ili prikazivanja uvijek trebaju specijalne dozvole ; kada znamo da su se oni direktno ukljucili u prenos samo nekoliko minuta poslije napada na tornjeve ; kada znamo da je prikazivanje stravicnih scena proizvelo kod mnogih efekat mrznje, zelju za osvetom i nasiljem… kada sve ovo znamo, i kada jos uvijek precizno ne poznajemo ni one koji su sve pripremili, ni one koji su sve izvrsili, kada naime sve to znamo, te ako smo ljubitelji logike, i mi cemo se zapitati: zasto, ko, sta, kako, kada, gdje, koliko ….? Zapitacemo se samo, i samo u slucaju, ako smo ljubitelji logike. Mislim, stvarno !

Pred ocima citavog svijeta, zatim, teroristi su, 11-og marta 2003-ce napali na madridski metro. Ubijajuci neduzne civile, zene, djecu, starce…

Zajednicko u oba teroristicka napada je da su izvrseni 11-og u mjesecu i da su, obadva, izvrseni pred, – kamerama !

Tu je ljubiteljima logike, ali samo njima, postalo jasno da oni koji reziraju ovakve napade, dakle reziseri, vode dobro racuna da ove scene nasilja i terorizma budu odvijane pred kamerama

Uslijedio je teroristicki napad na Londonski metro gdje su kamere takodjer bile prisutne: prikazivane su se zrtve, dimovi, direktne izjave….

Hajde da sada vidimo sta jos ima zajednicko u ovim napadima.

Osim sto izazivaju mrznju prema pociniocima, – odnosno onima koje mediji predstave kao pocinioce, trudeci se, kada to rade, da generaliziraju -, osim, dakle, izazivanje osjecanja mrznje, ovi teroristicki napadi, ponizavaju stanovnike napadnutih gradova, zemalja, kao sto ponizavaju odbrambene i sisteme sigurnosti…Kako na zapadu tako i na istoku :

Svi smo imali priliku da posmatramo akcije cecenskih terorista u Rusiji : upad u bolnicu, skolu u Beslenu ( sve naravno pred budnim „okom" kamera )…. .

Sjetimo se samo generalnog ponizenja ruskih sluzbi bezbjednosti kada cecenski teroristi „izlaze na scenu", u sred Moskve, u teatru Dubravka, maltretirajuci i ponizavajuci glumce i posjetioce predstave….

Kada smo vec kod rezije i rezisera, kome nije palo na um, – posmatrajuci kako ceceni na pozornici maltretiraju glumce -, ko se naime nije sjetio Kusturicinog „Undergreanda"-a i "drug"a Crnog koji, u potrazi za djevojkom, izlazi na scenu, samara njemackog oficira, i pravi generalnu guzvu u beogradskom teatru….

Osim sto nepostuju mir, internacionalne i ruske zakone, cecenski teroristi, inspirisani ko zna cime i kime,- „prepisuju", prave plagijat – , Kustinih djela ?

Kada smo vec kod ovog „jugoslovenskog" rezisera hajde da se na momenat osvrnemo na njego zivotni i profesionalni put i djelo. Bio bi red, jel'de ?!

On, u svijet kinematografije ulazi sa „Sjecas li se Dolly Bel"; gdje sa pjesmama Adriana CELENTANA, polako uvodi „slobodu i demokratiju" na Balkan) . U tom, kao i u ostalim Kustinim djelima primjetna je odredjena doza sexizma ; sjetimo se samo prostitutke na tavanu i mladih sarajlija, dzeparosa, koji "cekaju na red", zatim, u „Undergreandu" kada djevojka od Crnog, dok se on „partizanira" u podzemlju, igra jednu formu extra sexi tvista, pjevajuci : „ringe, ringe, raja, doso cika Paja"…. Doso, znaci, na Balkan, Disney ? Paja ili Baja, onaj sa mnogo novaca i trezorom? Ma to i nije toliko bitno.

Ono sto je bitno, ljubiteljima logike, ali samo njima, je cinjenica da je on tada, u postkomunizmu, pocetkom osamdesetih, dobivao dozvole ( samo on, ne i ostali mladi jugo reziseri ) da snima filmove koji su, onda, bili gotovo otvoreno protiv sistema. Ljubitelji logike ce se zasigurno upitati da li je on vec tada, 80-te, bio obavijesten da berlinski zid pada i da ce kapitalizam nadjacati realni socijalizam ?

Sjetimo se samo „Oca na sluzbenom putu" kada taj reziser salje oposante na Goli Otok.
Primjetili smo, u istom filmu, da tadasnji Emir Kusturica, postavlja jednu scenu u kojoj blasfemicno vrijedja muslimanske svetinje, gdje, prilikom „kucnog partijskog sastanka" „Maliku" ( Vladar : Ime Uzvisenog Boga ) diktira : „ pisi, Kerim ( Mudra Knjiga, ndrl, arapski) ….- s…., dalje, Dino (Vjera, vjerovanje, ndrl) s…… "

A ko misli da je reziser slucajno upotrijebio ova imena uz ovu psovku taj se grdno vara i ne voli logiku.

Da blasfemirati svetinje kod Kuste nije slucajno govori i zadnja scena „Undergreanda" gdje reziser „pali krst", oko kojeg se dvoje zagrljenih Srba, "bratski" likvidirani, okrecu u „invalidskim" kolicima…. Slucajno ?

Interesantno je da je za sve svoje projekte imao podrske vlada u kojim je djelovao, kao sto danas, sirom Europe, ima podrsku razlicitih „kultoroloskih" autoriteta, prilikom gostovanja, snimanja, prikazivanja….

Na optuzbe kako je „konforman" sa vlastima se brani kako on brani tradiciju. Evo ovdje malo informacija :
http://www.vidovdan.org/topic1503.html

„Pribavio je- kazu- dokumentaciju da su mu sredstva dolazila iz Njemacke od produktera.
Kao da u globalizaciji/privatizaciji ekonomije i kulture to nesto znaci, i kao da neko ne moze imati svog komplica u nekoj drugoj zemlji da ga finansira, kako bi svi zajedno, onako kolektivno i interaktivno, izvukli veliku korist.

Nadjeti sebi ime Nemanja , a u isto vrijeme snimati filmove u kojima je puno sexizma, pornografije, droge (sjetimo se roma ljubitelja „trave" i kokaina u „Crna Macka…) proklamirati, znaci masovnu akulturaciju a zatim govoriti da se brani tradicija; pa u isto vrijeme „paliti krst"…..nadjeti, dakle, sebi srpski zvucno ime, i autoproklamirati se tradicionalistom, a djelovati sasvim suprotno, mozemo okvalifikovati kao najobicnijom formom oportunizma ( a mozda i, – ali, pssst -, kameleonizma ). Mislim, sttvarrno.

Braniti srpsku i pravoslavnu kulturu i tradiciju bi znacilo braniti pravoslavlje jer je ustvari Pravoslavlje srpska Kultura ! Ovaj kao i mnogo homolognih rezisera i ne pomisljaju da se u svojim djelima stane na stranu Religije i tradicije ; oni su, redovno, u sluzbi , ultraliberalne globalizacije…

Sjetimo se samo, naprimjer, tako, Spilberga i njegovog vec davnog "Indijane Jonsa" koji, arheoloskih expedicija radi, odlazi u istocnjacke zemlje tradicionalne kulture u drustvu djecaka od 10-ak godina.

Kako je obucen djecak ? Kacket naopako, majica sa slikom, farmerke…nesto dakle u stili danasnjih rapera ! Programiranje kulture i mode za decenije unaprijed ?

Sjetimo se takodjer, kada, Harison Ford, u ulozi d.r.Jonsa srece, u sred djungle, pored mosta, nekog tradicionalno obucenog ratnika, koji sa turbanom na glavi, izvodi vjezbu sa sabljom, voljan se sukobiti sa arheologom ( koji je uostalom dosao „otudjivati" starine ).
Posto je sacekao da njegov tradicionalni protivnik izvrsi svoju demonstraciju vjestine Jons vadi kolt i puca covjeku u prsa, ubijajuci ga. Neposteno, arogantno i nimalo viteski. Ali efikasno, ono sto je reziserima uvijek najbitnije.Osim toga, scena je puna simbola: ja dolazim sa tehnikom ( pa npr i pistoljem, oruzjem ) da te opljackam i da se borim protiv tvoje tradicije (sablje, turbana, vjestine ….). Ako se ne slazes i odupres se, ja cu te, – ubiti ! Mislim, stvarrrno !

Zanimljivo je da ovaj reziser u zadnje vrijeme pravi filmove u kojima ima mnogo nasilja (« Sindlerova lista », « Spasiti vojnika Rajana »,….) i kojima se prisjeca na stradanja jevreja u drugom svjetskom ratu i istovremeno zaradjuje mnogobrojne oskare (i naravno, novac ). Cudo je da se pritom ni on, niti drugi homologni reziser, pa ni "nas" Nemanja, jos nije sjetio da snimi film, naprimjer, o stradanju pravoslavaca u Jasenovcu.

Eto, danas bi toliko o njima, reziserima. O Robertu Begniniju, „Malom Djavolu",, „Pinokiju" i njegovom oskarovcu „Zivot je Lijep" necemo danas. Danas, necemo ni o Danisu TANOVICU koji u „Nicija Zemlja" podijeli krivicu na balkance za nase bratoubilacke sukobe i zaradi, i on, oskara ! Jedan njegov glumac, citajuci novine u rovu, dok Balkan gori, veli: „joj s…. u Ruandi"….- ja se pitam zasto je to rekao a predpostavljam da ce se i ljubitelji logike upitati. A i red je.

Mislim, stvarno.

Pozdrav Sal@m

Armin CENGIC

NAPOMENA : ovim textom ja nikoga ne optuzujem ni za kakvo krivicno djelo, ono sto zelim je stimulistati citaoca na alternativna razmisljanja i nacin dekodiranja medijskog informisanja i filmske umjetnosti . Takodjer, administracija ove stranice ne treba da se smatra odgovornim za bilo sta jer ja iskljucivo preuzimam kompletnu odgovornost kako za ovaj tako i za ostalo textove ovakvog ili slicnog sadrzaja objavljene na netu.

Komentariši